Kata-kata Bijak: tiada

  • Jika manusia masih tetap jahat dengan adanya agama, bagaimana lagi jika tiada agama?
  • Tiada awan di langit yang tetap selamanya. Tiada mungkin akan terus-menerus terang cuaca. Sehabis malam gelap gulita lahir pagi membawa keindahan. Kehidupan manusia serupa alam.
  • Aku lahir di negeri sulap aku besar di republik sulap negerinya pakar pesulap, suka menyulap apa saja dari gak ada hingga di ada-ada, dari yang ada hingga tiada.
  • Orang yang mengikuti emosinya akan kehilangan adabnya. Orang yang berbohong itu senantiasa ingin melarikan diri, sedangkan tiada seorang pun yang mengejarnya, namun orang yang benar itu berani seperti singa.
  • Jika cinta itu agama, maka aku memelukmu seperti memeluk agama. Tak akan pernah kulepas hingga aku menua dan tiada.
  • Aku lebih suka ketika bila ia telah tiada orang akan menyebut dia Dia telah hidup penuh guna dibandingkan dikatakan Dia telah meninggal kaya raya.
  • Rasa sedih melihat teman baik menangis ternyata bisa berubah menjadi semangat menggebu tiada tara. Rasa pilu melihat teman baik teraniaya, bahkan konon bisa mengubah seorang pengecut menjadi panglima perang.
  • Kehidupan itu laksana lautan. Orang yang tiada berhati-hati dalam mengayuh perahu, memegang kemudi dan menjaga layar, maka karamlah ia digulung oleh ombak dan gelombang. Hilang di tengah samudera yang luas. Tiada akan tercapai olehnya tanah tepi.
+5

Kata-kata Bijak 1 s/d 10 dari 142.

  • Raden Adjeng Kartini
    Raden Adjeng Kartini
    Pahlawan Nasional Indonesia, feminis dan guru 1879-1904
    ajax-loader
    - +
    +2325
    Tiada awan di langit yang tetap selamanya. Tiada mungkin akan terus-menerus terang cuaca. Sehabis malam gelap gulita lahir pagi membawa keindahan. Kehidupan manusia serupa alam.
  • Buya Hamka
    Buya Hamka
    Seorang ulama, aktivis dan sastrawan Indonesia 1908-1981
    ajax-loader
    - +
    +1069
    Kehidupan itu laksana lautan. Orang yang tiada berhati-hati dalam mengayuh perahu, memegang kemudi dan menjaga layar, maka karamlah ia digulung oleh ombak dan gelombang. Hilang di tengah samudera yang luas. Tiada akan tercapai olehnya tanah tepi.
  • Wira Nagara
    Wira Nagara
    Komika dari Indonesia 1992-
    ajax-loader
    - +
    +625
    Aku tak pernah menyesal akan keputusanmu memilihnya. Yang aku sesalkan, tiada setitikpun kesempatan bagiku untuk membuatmu bahagia.
    Sumber: Distilasi Alkena
  • Dewi Lestari
    Dewi Lestari
    Penulis dan penyanyi dari Indonesia 1976-
    ajax-loader
    - +
    +444
    Melukiskanmu saat senja. Memanggil namamu ke ujung dunia. Tiada yang lebih pilu. Tiada yang menjawabku. Selain hatiku dan ombak berderu.
    Sumber: Rectoverso
  • Tere Liye
    Tere Liye
    Penulis dari Indonesia 1979-
    ajax-loader
    - +
    +316
    Jika seseorang tetap menunggu saat kita pergi tanpa kabar. Maka dia berhak ditunggu, pun jika itu tiada pasti kembali.
  • Umar bin Khattab
    Umar bin Khattab
    Khalifah kedua 583-644 M
    ajax-loader
    - +
    +244
    Bila engkau hendak memuji seseorang, pujilah Allah. Karena tiada seorang manusia pun lebih banyak dalam memberi kepadamu dan lebih santun lembut kepadamu selain Allah.
  • Tere Liye
    Tere Liye
    Penulis dari Indonesia 1979-
    ajax-loader
    - +
    +218
    Maha Suci Engkau Ya Allah, yang telah menciptakan perasaan. Maha Suci Engkau yang telah menciptakan ada dan tiada. Hidup ini adalah penghambaan. Tarian penghambaan yang sempurna. Tak ada milik dan pemilik selain Engkau. Tak ada punya dan mempunyai selain Engkau. Tetapi mengapa Kau harus menciptakan perasaan? Mengapa Kau harus memasukkan bongkah yang disebut dengan "perasaan" itu pada mahkluk ciptaanMu? Perasaan kehilangan, perasaan memiliki, perasaan mencintai. Kami tak melihat, Kau berikan mata; kami tak mendengar, Kau berikan telinga; Kami tak bergerak, Kau berikan kaki. Kau berikan berpuluh-puluh nikmat lainnya. Jelas sekali, semua itu berguna! Tetapi mengapa Kau harus menciptakan bongkah itu? Mengapa Kau letakkan bongkah perasaan yang seringkali menjadi pengkhianat sejati dalam tubuh kami. Mengapa?
  • Tere Liye
    Tere Liye
    Penulis dari Indonesia 1979-
    ajax-loader
    - +
    +134
    Rasa sedih melihat teman baik menangis ternyata bisa berubah menjadi semangat menggebu tiada tara. Rasa pilu melihat teman baik teraniaya, bahkan konon bisa mengubah seorang pengecut menjadi panglima perang.
    Sumber: Kau, Aku Dan Sepucuk Angpau Merah
  • Tan Malaka
    Tan Malaka
    Aktivis kemerdekaan, filsuf dari Indonesia 1897-1949
    ajax-loader
    - +
    +108
    Presiden Soekarno sambil menunjuk, berkata kepada saya lebih kurang seperti berikut: "Kalau saya tiada berdaya lagi, maka kelak pimpinan revolusi akan saya serahkan kepada saudara.
    Sumber: Dari Penjara Ke Penjara Jilid 3 111
  • Buya Hamka
    Buya Hamka
    Seorang ulama, aktivis dan sastrawan Indonesia 1908-1981
    ajax-loader
    - +
    +101
    Kalau tuhan tidak menjadikan perhambaan dan perbudakan,tentu tidak akan timbul keinginan hendak mengejar kemerdekaan. Memang kalau tiada kesakitan, orang tidak mempunyai keinginan untuk mengejar kesenangan.Oleh itu tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa sakit dan pedih adalah tangga menuju kejayaan.
Kata-kata, quotes, kata mutiara, kata bijak dan kutipan dengan tiada yang terbaik dan terkenal selalu di JagoKata.com: 142 ditemukan

Arti kata tiada menerut KBBI

tiada [ti·a·da]

Kata Verbia (kata kerja)
  1. 1) tak ada; tidak ada
    contoh: 'pengabdian yang tiada hentinya tiada seorang pun yang dapat membantunya'
  2. 2) tidak
    contoh: 'nasionalisme yang tiada tergoyahkan dengan tiada berkata sepatah pun ia pergi'

Lihat arti tiada lengkap